Registracija  |  Naujienų prenumerata   |  Karjera  
 
 
 

 
Šviesi reklamos ateitis internete patalpinta: 2003.07.11
Labai svarbu, kad naršymas “pasauliniame voratinklyje” būtų greitas ir teiktų malonumą. Deja, šiandien šis užsiėmimas daugiau primena estafetę su kliūtimis – nuolatos ekrane iššokstantys reklaminiai baneriai. Vengdami to, daugelis vartotojų savo kompiuteriuose įsidiegė programas, kurios blokuoja tokią reklamą (interneto paslaugų rinkos lyderis AOL platina programas, leidžiančias 35 milijonams savo klientų apsiginti nuo jau įgrisusios iššokančios reklamos; be abejo išskyrus pačios AOL reklamą). Tačiau greitu laiku vartotojų pyktį ant interneto reklamos galės pakeisti palankumas.

Laimei, panašaus pobūdžio erzinantis marketingas yra paskutinis toks (norisi tikėti) ir jau pasmerktas bandymas vykdyti reklamą internete remiantis spausdintos reklamos pavyzdžiu. Rasta priimtinesnė ir daug efektyvesnė alternatyva baneriams, kuriuos šiandien dauguma interneto vartotojų ignoruoja. Tai paprasti reklaminiai tekstai, tiesiogiai susiję su tuo, kuom žmonės užsiima internete.

Iš tokio tipo reklamos šių metų bėgyje tikimasi gauti 2 mlrd. JAV dolerių pelno, - tai turėtų sudaryti beveik ketvirtį visų interneto reklamos pardavimų. Kai kurie analitikai prognozuoja jo augimą 2007 metams net iki 7 mlrd. JAV dolerių. Kova už pozicijas šioje perspektyvioje rinkoje jau prasidėjo tarp populiarios paieškos sistemos Google ir kompanijos Overture, kito stambaus žaidėjo interneto paieškos sektoriuje.

Paieškos firmos pirmosios įvedė šią naują reklamos formą, kuri vadinama įvairiai – “susijusi su paieška” (search-related) arba “mokėjimas už atlikimą” (pay-per-performance). Jos esmė – naudoti raktinius paieškos žodžius norint apspręsti vartotojų poreikius ir pateikti jiems tekstinį sąrašą su prekėmis ir paslaugomis, susijusiomis su paieškos žodžiais, o kartu ir su paieškos rezultatais. Kaip taisyklė, vartotojui siūlomi sąrašai pateikiami atskirai, dešinėje ekrano pusėje, tuo pačiu reklama žymima atitinkamomis etiketėmis.

Reklamdaviai moka tik tada, jei vartotojas tikrai paspaudė tokia “mokamą” nuorodą. Kiekvieno paspaudimo (bent jau bazinėje reklaminių programų versijoje) kaina priklauso nuo to, kuriame lygmenyje reklamdaviai nori patalpinti savo sąrašus ir koks yra atitinkamo žodžio (raktinio) populiarumas paieškose. Tokie žodžiai dalyvauja aukcionuose, o turintys aukštesnį reitingą atitenka dalyviams, sumokėjusiems didesnę sumą. Tarkim, norint gauti teisę į pirmoje vietoje esančią nuorodą, kai kas nors Amerikoje ieškos pavadinimo “The Economist”, reklamdavys turi nustatyti įkainį apie 2.50 JAV dolerio už paspaudimą. O, pavyzdžiui, žodžio “žurnalistė” kaina yra vos 30 centų už paspaudimą.

Šios koncepcijos autorystė priklauso kompanijai Overture. Pradžioje ši idėja buvo išjuokta kaip dar vienas nerealus internetinio verslo modelis, kuriam nelemta būti įgyvendintam. Visgi firma, kuri įsikūrė 1999 m. birželio mėn. kaip GoTo.com, privertė šį modelį veikti, reklamuodama jį visose populiariose svetainėse, tokiose kaip Yahoo! ir MSN, bei pasidalindama su jomis savo pelnu. Dabar tai sparčiai auganti, pelninga jauna interneto kompanija. Praėjusį mėnesį ji paskelbė apie savo pelną už pirmąjį ketvirtį – 225 mln. JAV dolerių, arba 57 proc. daugiau, nei lyginant analoginį praėjusių metų laikotarpį.

Marketingo kompanijos “Jupiter Research” analitiko Garry Stein’o nuomone, pagrindinė tokios netikėtos sėkmės priežastis – interneto paslaugų bumo pabaiga. Reklamdaviai nebenori daugiau leisti pinigų reklaminiams baneriams, kuriuos vartotojai dažnai ignoruoja, todėl ieško efektyvesnių reklamos būdų. Vartotojams naujoji reklama taip pat patiko: ji neįkyri ir dažnai pateikia naudingą informaciją.

Būtent tai kaip reklaminė informacija tampa naudinga, – pagrindinis skirtumas tarp Overture ir Google, kuri praėjusių metų pradžioje pristatė savo programą “apmokėjimas už rezultatą”.

Overture pristato reklaminių testų reitingą, atitinkamai pagal kainų, kurias aukcione nustato reklamdaviai, lygiu. Google’as savo ruožtu dar skaičiuoja ir jų populiarumą, kurį nulemia paspaudimų skaičius.

Google, kurį Overture padavė į teismą už patento teisių pažeidimą, be to tapo ir raktinių žodžių aukcionų novatore, nors šiandien Overture taip pat jau naudoja tokį būdą. Dalyvis, pasiūlęs aukščiausią kainą, gauna žodžius, turinčius aukščiausią reitingą, tačiau moka tik tokią sumą, kurią pasiūlė mažiau už pirmąjį pasiūlęs, plius 1 centą. Šio metodo tikslas – leisti reklamdaviui pasiūlyti galimą maksimalią kainą, kurią jis gali sumokėti nespėliodamas, koks gali bus didesnis pasiūlymas.

Google, kuris šių metų gale arba kitų pradžioje rengiasi ateiti į biržą, tvirtina, kad jau aplenkė savo konkurentą – jų klientų bazėje dabar 100 tūkst. reklamdavių, kai Overture turi tik 88 tūkst. Nuo to laiko, kai tik Google pasirodė rinkoje, Overture akcijos krito nuo daugiau nei 42 JAV dolerių iki 15 (tiesa, paskutiniu metu jų reikalai šiek tiek pasitaisė).

Tikėtina, kad pagrindinė dviejų kompanijų kova bus dėl reklamos, orientuotos į turinio informaciją, kai reklaminių tekstų nuorodos bus surištos ne su atrinktais raktiniais žodžiais, o su visu svetainės turiniu. Tai pasiekti padės nauja kompiuterinė programa, kuri į tekstą patalpina kelis raktinius žodžius, o greta jų patalpina atitinkamą reklamą. Kaip ir paieška paremtos reklamos atveju, pagrindinė mintis yra ta, kad interneto vartotojas greičiau spustels reklaminį skelbimą, susijusį su svetainės turiniu, nei nežinia iš kur atsiradusį banerį.

Šį kartą Google tapo pirmuoju. Nuo kovo mėnesio jų reklama atsirado tokiose svetainėse kaip HowStuffWorks.com ir Slashdot.org. Didelis dėmesys turiniui paaiškina, kodėl Google neseniai įsigijo dvi jaunas firmas – Applied Semantics ir Pyra Labs. Pirmoji kuria programinę įrangą, orientuotą į turinį. Antroji prekiauja programomis, skirtomis kurti asmenines svetaines (web log’us arba blog’us), kurių dėka bus galima kurta puikias namų “svetainiukes” Google reklamai. Panašu, kad Overture tikėjosi kažko panašaus iš savo konkurento. Šių metų pradžioje ji įsigijo AltaVista, Google konkurentą bei norvegų firmos FAST paieškos skyrių. Šie įsigijimai turėjo padėti Overture tapti panašesne į savo priešininką: turėdama partnerius, dabar Overture taip pat gali teikti aukštos kokybės paieškos paslaugas. Šių metų pabaigoje Overture, taip pat kaip ir Google pradės siūlyti į turinį orientuotą reklamą.

Kuo toliau, tuo daugiau. Laukiama, kad abi kompanijos pradės naudoti milžiniškus kiekius duomenų, surinktų per paieškos tarnybas, kad jų reklaminiai tekstai dar geriau pasitarnautų interneto vartotojams. Kaip mano Kalifornijos Berklio universiteto ekonomistas Hal Varian, padėjęs Google organizuoti reklaminius aukcionus, visiems žinoma, kad šiandien marketingas kaip ir finansinių paslaugų sektorius prieš 30 metų pasiekė tą etapą, kai turi būti daromi pakeitimai. Galiausiai turima informacija, reikalinga norint įgyvendinti fantastiškiausias teorijas. Tegyvuoja šviesi reklamos ateitis internete!

Šaltinis: russianfocus.ru
spausdinti   |   persiųsti

Vytenio g. 9, Vilnius, Lithuania
Phone: +370 2 333 102
E-mail: info@iks.lt
 
Pateikta informacija negali būti publikuojama viešai ar naudojama komerciniais tikslais be UAB „Interaktyviosios komunikacijos sprendimai“ raštiško sutikimo.
Plačiau apie informacijos publikavimą kitose žiniasklaidos priemonėse...